Laaltain

فکری جمود کا تشویش ناک تسلسل — اداریہ

11 نومبر، 2014
ہائیر ایجوکیشن کمیشن کی جانب سے پاکستانی جامعات کو “نظریہ پاکستان کے بنیادی اصولوں “سے متصادم سرگرمیوں کو سختی سے روکنے کی ہدایت جاری کی گئی ہے، یہ ہدایت بین الاقوامی اسلامی یونیورسٹی میں اسرائیلی ثقافت کی نمائندگی کے لئے لگائے گئے سٹال پر اسلامی جمعیت طلبہ کی جانب سے سامنے آنے والے پرتشدد ردعمل کے بعد جاری کی گئی ہے۔ یہ ہدایت نہ صرف بنیادی انسانی حقوق سے متصادم ہےبلکہ پاکستانی تعلیمی نظام کے فکری جمود کی غماز ہے جس میں دائیں بازو کی مذہبی فکر اورسرکاری بیانیہ سے اختلاف اور تنقید کی گنجائش نہیں۔
ہمارے تعلیمی ادارے ایک ایسا آزاد ماحول پروان چڑھانے میں ناکام رہے ہیں جو فکری ارتقاء کے لئے نظریاتی آزادی، برداشت، تحقیق ، آزادی اظہار اور اختلاف رائے جیسے عناصر کی موجودگی کو یقینی بنا سکے۔
عوامی سطح پر اختلافی نقطہ نظر کے لئے پائے جانے والے عدم برداشت میں اضافہ تشویشناک ہے جس کے باعث تعلیمی اداروں میں فکری جمود اس نہج کو پہنچ چکا ہے کہ مذہب، ثقافت اور ریاستی بیانیہ پر تنقید کا عمل روکنے کے لئے سرکاری اور معاشرتی سطح پر ترقی پسند فکر اور جدت پسند نظریات کی ترویج ممکن نہیں رہی۔ ہمارے تعلیمی ادارے ایک ایسا آزاد ماحول پروان چڑھانے میں ناکام رہے ہیں جو فکری ارتقاء کے لئے نظریاتی آزادی، برداشت، تحقیق ، آزادی اظہار اور اختلاف رائے جیسے عناصر کی موجودگی کو یقینی بنا سکے۔اس کے برعکس تعلیمی اداروں میں سرکاری سرپرستی میں ایسی تمام سرگرمیوں کو روکنے کا اہتمام کیا جاتا ہے جو مروجہ عقائد، نظریات اور ریاستی بیانیہ سے کسی بھی طرح مختلف یا متضاد ہوں۔
گزشتہ چار دہائیوں کے دوران نصاب اور تدریس کا عمل محض دقیانوسی مذہبی تشریحات اور منجمد افکار کی گردان تک محدود ہو چکا ہے۔ سرکاری سطح پرمولانا مودودی کی فکر کے مطابق تیار کئے گئے نصاب اور تدریسی ماحول کے باعث نظریہ پاکستان، مذہب اور پاکستانی ثقافت پر عمومی مکالمہ، مباحثہ، تحقیق اور تنقید کا عمل روکنے کی منظم کوششیں نصاب کی تبدیلی اور طلبہ سرگرمیوں کو محدود کرنے کا بھی باعث بنی ہیں۔ پاکستانی جامعات اور تعلیمی اداروں کے کیمپس نظریاتی گھٹن اور حبس کے باعث ایک ایسی نسل کی افزائش کررہے ہیں جو ذہنی طور پر امام غزالی کی فکر سے آگے سوچنے کی اہل نہیں، جبکہ معاصر دنیا بارہویں صدی عیسوی سے آٹھ صدیاں آگے بڑھ چکی ہے۔
نصابی متن، امتحانی سوالات، تحقیقی موضوعات اور طلبہ سرگرمیوں کا ایک مختصرجائزہ بھی یہ ثابت کرنے کے لئے کافی ہے کہ موجودہ نظام امام غزالی اورمولانا مودودی کی قدامت پرست منجمد فکر کا تشویش ناک تسلسل ہے ۔
پاکستانی نظام تعلیم غزالی،اقبال اور مودودی کی فکر کو پروان چڑھا کر ایک ایسی نسل کی تیاری میں مصروف ہیں جوآزادی فکر، اظہاررائے اور اختلاف رائے کی آزادی سے روشناس ہوئے بغیر آباء کی کتب اور نظریات کے منتخب حصوں کو عالمگیر سچائی ماننے پر مجبور ہیں۔ موجودہ نصاب، تعلیمی ماحول اور تدریسی سرگرمیاں ایک ایسی افرادی قوت تیار کر رہے ہیں جو فکری طور پر بانجھ اور عملی طور پر حددرجہ غیر ہنرمند ہے۔ نصابی متن، امتحانی سوالات، تحقیقی موضوعات اور طلبہ سرگرمیوں کا ایک مختصرجائزہ بھی یہ ثابت کرنے کے لئے کافی ہے کہ موجودہ نظام امام غزالی اورمولانا مودودی کی قدامت پرست منجمد فکر کا تشویش ناک تسلسل ہے ۔ نظریہ پاکستان، عقائد اور ثقافت کے نام پر فکری ارتقاء میں رکاوٹ ڈالنے والی آوازوں میں ابن رشد ، فارابی اور ابن سینا کی فکری جدت کے خلاف تکفیر اور فتووں کی گونج باآسانی سنی جا سکتی ہے۔
امام غزالی اور دیگر قدامت پرستوں کی طرف سے ابن رشد اور فلسفیانہ استدلال کے خلاف منظم مہم کے باعث بوعلی سینا کی سقراطی فکرکا زوال اور اسلام کے سنہرہی دور کاخاتمہ محض بارہویں صدی کی ایک داستان نہیں بلکہ پاکستانی قانون سازوں کے لئے ایک ایسی مثال ہے جس سے آج کے تعلیمی نظام کو درست سمت میں گامزن کرنے میں مدد مل سکتی ہے۔

6 Responses

  1. I want to write answer of this arti­cal can you peo­ple pub­lish that answer also plz reply me.

  2. First of all, I am sor­ry that I don’t have Urdu key­board and have to write my com­ments in Eng­lish. I hope it is accept­able.
    I am sur­prised that the author is describ­ing, Imam Gaza­li, Ala­ma Iqbal and Moulana Mod­oo­di as hur­dles and “show-stop­pers” to the “lib­er­al think­ing” which the writer wants to por­tray and sup­port.
    Yes, we want our insti­tu­tions a place of learn­ing and with “lib­er­al think­ing” but we should not be point­ing fin­gers or blam­ing peo­ple who are not with us any­more. This is exact­ly what author is rais­ing his/her voice and doing the same think. We can­not blame thinker or philoso­pher of any school of thought, if we are “lib­er­als”.
    It appears that the author is miss­ing the point with his bor­rowed think­ing and not ana­lyz­ing the issue.
    Not only our high­er edu­ca­tion­al insti­tu­tions but all places of learn­ing must teach ethics and char­ac­ter build­ing and basic human val­ues. They should teach, con­scious­ness (Ala­ma Iqbal’s phi­los­o­phy of “KHUDDI” , fair­ness, jus­tice and oth­er fun­da­men­tal human val­ues. Unfor­tu­nate­ly these val­ues have evap­o­rat­ed from the soci­ety and from our insti­tu­tions as well.
    There is a strong need to go back to basics rather than fol­low­ing the band-wag­on and think­ing that every thing old is not good and every­thing new is cool and lib­er­al. For GOD sake.

  3. What I don’t under­stand is peo­ple who have noth­ing to do with the process of edu­ca­tion make a lot of fuss about the edu­ca­tion stan­dard at present in Pak­istan. The mess cre­at­ed by one man in edu­ca­tion needs to be over­hauled and then plan­ning fur­ther action in this regard. The man who had no expe­ri­ence of edu­ca­tion cat­e­gor­i­cal­ly brought all the Insti­tutes under pub­lic domain in one stroke of his pen. No one dared to ques­tion his insane act and the dead nation agreed with his idi­ot­ic think­ing. It is almost 35 years that nature took care of him and no one has the courage to revert the dam­age done to insti­tu­tions of Pak­istani education.The world has turned into a Glob­al vil­lage and we are still busy dis­cussing GHAZALI,SENA and RUSHD. Yes the world is now an open book and all that is need­ed is select a por­tion of knowl­edge by grades from the infor­ma­tion pool freely avail­able on the inter­net and print­ing world. The infor­ma­tion dou­bles every 4 years and it is becom­ing hard to catch up for any one. The cur­ric­u­la for each sub­ject is avail­able free and all that calls for is make every insti­tute inde­pen­dent to impart edu­ca­tion so that a com­pet­i­tive envi­ron­ment is cre­at­ed. A cen­tral author­i­ty for test­ing the per­for­mance of each Insti­tu­tion should be tasked to test the lev­el of achieve­ment through STANDARDISED TESTS.It should be like ETS of USA. The Nation­al Stan­dard­ized Tests will deter­mine the lev­el of each and every insti­tu­tion and a com­pet­i­tive atmos­phere will ensue in the sec­ondary as well as high­er edu­ca­tion. Noth­ing will change through debat­ing about the sys­tem unless the action is tak­en.

    I have taught in Pak­istan, Ger­many, Eng­land , Cana­da and USA for 40 years and am well aware of core val­ues of each sys­tem and won­der why so much fuss is cre­at­ed over the trite sys­tem in Pak­istan. It needs sin­cer­i­ty of pur­pose that is absent in Pakistan.Period:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 Responses

  1. I want to write answer of this arti­cal can you peo­ple pub­lish that answer also plz reply me.

  2. First of all, I am sor­ry that I don’t have Urdu key­board and have to write my com­ments in Eng­lish. I hope it is accept­able.
    I am sur­prised that the author is describ­ing, Imam Gaza­li, Ala­ma Iqbal and Moulana Mod­oo­di as hur­dles and “show-stop­pers” to the “lib­er­al think­ing” which the writer wants to por­tray and sup­port.
    Yes, we want our insti­tu­tions a place of learn­ing and with “lib­er­al think­ing” but we should not be point­ing fin­gers or blam­ing peo­ple who are not with us any­more. This is exact­ly what author is rais­ing his/her voice and doing the same think. We can­not blame thinker or philoso­pher of any school of thought, if we are “lib­er­als”.
    It appears that the author is miss­ing the point with his bor­rowed think­ing and not ana­lyz­ing the issue.
    Not only our high­er edu­ca­tion­al insti­tu­tions but all places of learn­ing must teach ethics and char­ac­ter build­ing and basic human val­ues. They should teach, con­scious­ness (Ala­ma Iqbal’s phi­los­o­phy of “KHUDDI” , fair­ness, jus­tice and oth­er fun­da­men­tal human val­ues. Unfor­tu­nate­ly these val­ues have evap­o­rat­ed from the soci­ety and from our insti­tu­tions as well.
    There is a strong need to go back to basics rather than fol­low­ing the band-wag­on and think­ing that every thing old is not good and every­thing new is cool and lib­er­al. For GOD sake.

  3. What I don’t under­stand is peo­ple who have noth­ing to do with the process of edu­ca­tion make a lot of fuss about the edu­ca­tion stan­dard at present in Pak­istan. The mess cre­at­ed by one man in edu­ca­tion needs to be over­hauled and then plan­ning fur­ther action in this regard. The man who had no expe­ri­ence of edu­ca­tion cat­e­gor­i­cal­ly brought all the Insti­tutes under pub­lic domain in one stroke of his pen. No one dared to ques­tion his insane act and the dead nation agreed with his idi­ot­ic think­ing. It is almost 35 years that nature took care of him and no one has the courage to revert the dam­age done to insti­tu­tions of Pak­istani education.The world has turned into a Glob­al vil­lage and we are still busy dis­cussing GHAZALI,SENA and RUSHD. Yes the world is now an open book and all that is need­ed is select a por­tion of knowl­edge by grades from the infor­ma­tion pool freely avail­able on the inter­net and print­ing world. The infor­ma­tion dou­bles every 4 years and it is becom­ing hard to catch up for any one. The cur­ric­u­la for each sub­ject is avail­able free and all that calls for is make every insti­tute inde­pen­dent to impart edu­ca­tion so that a com­pet­i­tive envi­ron­ment is cre­at­ed. A cen­tral author­i­ty for test­ing the per­for­mance of each Insti­tu­tion should be tasked to test the lev­el of achieve­ment through STANDARDISED TESTS.It should be like ETS of USA. The Nation­al Stan­dard­ized Tests will deter­mine the lev­el of each and every insti­tu­tion and a com­pet­i­tive atmos­phere will ensue in the sec­ondary as well as high­er edu­ca­tion. Noth­ing will change through debat­ing about the sys­tem unless the action is tak­en.

    I have taught in Pak­istan, Ger­many, Eng­land , Cana­da and USA for 40 years and am well aware of core val­ues of each sys­tem and won­der why so much fuss is cre­at­ed over the trite sys­tem in Pak­istan. It needs sin­cer­i­ty of pur­pose that is absent in Pakistan.Period:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *